Craft 2015

Boli sme sa pozrieť na druhom ročníku Craft konferencie v nedaľekej Budapešti. Prinášame vám z neho krátku ochutnávku.

Maďarské (a dnes už svetové) firmy Prezi a Ustream sa pred zhruba dvomi rokmi rozhodli zorganizovať v Budapešti svetovú konferu venovanú Software Engineeringu. Po minuloročnom zahrievacom ročníku prizvali do spolupráce firmu Ericsson a my sme tak išli otestovať, či toto spojenie prinieslo očakávaný progres.

Začiatkom mája nás privítala príjemne slnečná Budapešť. Výborne organizačne zvládnutá časť konfery nijako neprekvapila a účastníci sa tak okrem ubytka a cestovného nemuseli o nič starať. Konfera trvala tri dni a bola pomerom 1:2 rozdelená na workshop a prednášky. Prvý deň sme sa rozdelili, každý na workshop podľa svojho gusta a možností, aby sme sa neskôr mohli stretnúť na pive. Networkingovú časť sme inak strávili vo vychýrenom podniku Szimpla kért (bicykel ako dopravný prostriedok nestačí, treba mať z neho aj stoly).Tu sme si vymenili prvé dojmy, organizačné chybičky krásy a nové/staronové informácie z celého dňa.

Nasledovali 2 dni plné prednášok, ktoré nám zaplnili hlavy nápadmi, príkladmi a problémami z iných firiem. Usporiadatelia nás potešili krátkym porovnaním s minulým rokom, kde stúpol počet žien zo 4 na 12%. (Kto nikdy nezažil obrovské rady pri pánskych toaletách, nikdy nepochopí..). Inak, čo sa počtov týka, za zmienku stojí najdôležitejšia štatistika - konferencie sa zúčastnilo 1300 ľudí zo 42 krajín sveta.

by Jarka

Ja som bola na IT konferencii prvýkrát, čiže moje očakávania neboli extrémne vysoké. Ak by som niečo mohla zlepšiť, bola by to rôznorodosť prednášok. Aj keď názvy a opisy prednášok boli veľmi odlišné, 70% bolo o Microservisoch, ako celú funkcionalitu deliť na menšie komponenty, atď. Microservisy sú skvelou témou, ale počúvať o nich 7krát za 2 dni je na môj vkus až príliš.

Čo ma ale naopak nadchlo, bol obsah môjho workshopu. Volal sa “Embracing Change: Building Adaptable Software with Events” a jeho autorom bol Russ Miles. Išlo o trojdňovú drinu, kde sme však mali šancu absolvovať len jej prvý deň. Drina preto, lebo základom workshopu bolo odložiť počítač, zobrať do rúk papier a nechať svoju kreativitu pracovať, čo sa v našom obore až tak nevidí. Myšlienky počas brainstormingu na tému “Čo je ťažké v software developmente?” zaplnili tabuľu do 10 minút. Naučili sme sa pozerať na celú architektúru softvéru inak, a hľadať odpovede na otázky typu, “Čo, ako a hlavne prečo rozdeliť?”, “Čo je pre nás potom ľahké upraviť?”, “Čo s čím súvisí, ale hlavne, čo ak treba niečo zmeniť?” “Je potrebné prerobiť celý systém, jedno API, či vôbec nič mimo jedného komponentu?”

Skvelým príkladom tohto workshopu bola spoločnosť Netflix (o to viac, že sa s informáciami pozdieľa gigant). Tá má spravenú architektúru spôsobom, ktorý povinne skúma možné zmeny v jej fungovaní. No chlapci a dievčatá z Netflixu to dotiahli ešte ďalej - vyrobili si spôsob, ktorý im náhodne ničí ich systém (podrobnosti http://techblog.netflix.com/2011/07/netflix-simian-army.html) - skúma bezpečnosť, využiteľnosť zdrojov, náhodne pridáva oneskorenie v sieti atď. Čiže veľkou súčasťou vývoja je predikovanie problémov mimo samotnej aplikácie. Ľudským jazykom povedané, dôvodov, prečo vám nejde prehrať váš obľúbený film môže byť mnoho, no Netflix si svoj systém dobrovoľne nabúrava sám, aby zistil, čo všetko sa ešte môže pokaziť.  

Čo sa z toho dá odniesť do reálneho života? V príncípe jednoduché veci, na ktoré často zabúdame - treba sa nad vecami zamýšľať, skúšať si veci vizualizovať, či už na tabuľu, papierikmi, alebo UML diagramami, to je fuk. Je potrebné nerobiť všetko rovnako, princípom, že všetko nejak fungovalo, bude aj teraz. Občas je takisto fajn vidieť, že to, čo som doteraz robila, je vlastne úplne super. Treba sa veľa pýtať (často sám seba) a myslieť na ten najhorší scenár. A potom tú krásnu predstavu aj spraviť a nelepiť všetko na seba, len aby bola robota rýchlo spravená. Jedná sa o jednoduché závery, na ktoré však popri našej práci často zabúdame.

 

by Michal

Na Crafte sa mi páči, ako sa tu na jednom mieste stretnú a ovplyvňujú rôzne názory. Typickou črtou tejto budapeštianskej konfery je, že prednášajúci reagujú na predchádzajúce prednášky, diskusie často pokračujú na káve a na Twitteri a hashtag #CraftConf je asi najčastejšie písanou fázou, ktorú počas týchto troch dní ťukáte do svojho smartfónu.  Výsledkom Craftu je pre mňa trochu znepokojujúci pocit, že nemáme žiadne zázračné riešenia na otázky vývoja softvéru, raz funguje lepšie to a inokedy ono a treba si vedieť vybrať (zatiaľ čo sú aj konferencie, kde má prednášajúci riešenie na všetko), ale zároveň to prinesie veľa inšpirácie a materiálu na rozmýšľanie.

Craft konferencia nie je zameraná na jeden jazyk či technológiu, snaží sa reagovať aj na výzvy, ktoré sú prítomné vo všetkých oblastiach vývoja softvéru. Niektoré prednášky boli veľmi technické a išli do hĺbky, iné boli skôr filozofické, ďalšie sa sústredili na témy ako dopad firemnej kultúry na vývoj softvéru, spolupráca v tíme, výchova juniorov či ownership kódu. Výhodou celej konfery je, že väčšina prednášok sa nachádza aj na internete, čo nie je vždy samozrejmosťou. (Niektorí prednášajúci sú ako rockové hviezdy, tráviace čas na turné, kde svoju prednášku opakujú, prípadne sa neradi počujú na videu.) Za toto patrí organizátorom veľké plus.

Ale späť k témam. Lean a Agile sú už dávno mainstream, DevOps už tiež nie sú takým ťahákom. Jasný buzzword tohoto ročníka boli Microservisy. (toto slovo pred 3 rokmi hádam nikto nepoužíval) http://blog.smartbear.com/microservices/delving-into-the-microservices-architecture/

Spomínal ich kto mohol, no na viacerých prednáškach sa predsa len preberalo aj to, že Microservisy síce letia, ale nemusia byť vždy tým pravým orechovým. V prípade, že systém nepotrebuje škálovať horizontálne (dynamickým pridávaním nových inštancií), prinášajú veľa komplexity, pričom izolácia komponentov sa dá často dosiahnuť aj inými spôsobmi (viď Sandro Mancuso, Simon Brown).

Niektoré prednášky sa snažili pozrieť na známe veci z inej perspektívy - napríklad, či by nebolo lepšie chápať vývoj softvéru viac ako operáciu (ktorej sa každý radšej vyhne a keď už, tak bez experimentov a nech má minimálny dosah na život po, cieľom je vyriešiť konkrétny akútny problém) než ako stavbu budovy (čím modernejšia/väčšia, tým lepší architekt ;-)).


By Attila

Craft by som charakterizoval ako profesionálnu high budget konferenciu, ktorá sa zaoberá hlavne “State of the Art” témami softvérového inžinierstva. Aj z pohľadu technológie, ale aj organizácie - teda metodológie vývoja.  

Podujatie sa tento rok uskutočnilo v očarujúcom prostredí vedľa hradu v Buda, v historickej budove Várkert Bazár. Workshopy boli naopak roztrúsené po celom meste, zväčša v priestoroch partnerov, alebo spoluorganizátorov. Pri počte registrovaných účastníkov (1300), ako aj počte krajín, z ktorých prišli (42), preto nebolo žiadnou zvláštnosťou, že sme ráno pri káve načali tému s Maďarom a večer ju pri pive doriešili so Švédmi.

Tento rok sme boli aj na workshopoch, ja osobne k téme Microservisov, čo reálne znamenalo 8 hodín prednášok a diskusií, od znalca Jamesa Lewisa (see: http://goo.gl/ClusLA). Téma bola rozobratá z každého uhla, no jediné, čo mi na workshope chýbalo, boli príklady z praktického života. Ako však písala Jarka s Mišom, zvyšok konfery nám túto tému hravo vynahradil. Nepočítal som to, ale mal som taký dojem, že každá tretia prednáška rozoberala tému Microservisov z iného pohľadu. Táto téma je v strede pozornosti odbornej komunity posledný rok a pol, zároveň sa o nej veľmi veľa píše na odborných fórach. Napriek tomu, že dosť aktívne sledujem diskusie o tomto architektonickom patterne, môžem povedať, že som sa z konferencie vrátil “osvietený”. V dennodennej práci tento prístup používame stále viac a viac, preto veľmi oceňujem, že som dostal odpoveď na všetky otázky, ktoré mi neboli jasné a zároveň si všetky nuansy našli miesto v mojej hlave.


A záver?

O jednotlivých témach by sa dalo napísať do hĺbky mnoho a aj tak by neobsiahli úroveň videa, preto si ich pozrite tu: http://craft-conf.com/2015/.

Dan North vo svojej keynote prezentácii pekne prízvukoval, že učenie sa je integrálnou časťou našich jobov = development + learning + kaizen. Položili sme si preto otázku, či je pre vývoj developera potrebné chodiť na konfery a či mu nestačí “obyčajná” prax, prípadne čítať knižky a blogy venujúce sa danej téme. Výhodou konferencií je, že sa môžeš venovať jednej téme/oblasti bez zbytočných bočných vplyvov celé 3 dni. Ak by si si čítal knihu, trvalo by neskutočne dlho, kým by si prišiel k záveru a aj ten záver by nemal kto spochybniť a priniesť protichodnú myšlienku.

O Craft konfere sa v našich slovenských zemepisných šírkach veľa nehovorilo, akcia nebola nijako zásadne popularizovaná a okrem nás a hádam ešte startupu Sli.do, ktorý sa používal pri kladení otázok, sme slovenského závanu veľa nezacítili. Organizátori si však úrovňou akcie nastavili latku naozaj vysoko a vyzerá to tak, že o rok ju pôjdeme skontrolovať opäť. Nepridá sa niekto? ;)

Publikované: 20. máj 2015 10:38 | Počet prečítaní: 1652
  • Michal Hitka

    Software Architect

    Mišo je Software Architect so zameraním na webové technológie a Javu. Zaujíma sa o UI design, UX a mobilné veci. Má rád JavaScript a to, ako sa dá ohýbať, ale aj Linux a bicyklovanie.

  • Jarmila Jančigová

    Java Developer

    Jarka pracuje v Davinci Software na pozícii Java developer. Preferuje prácu na backende a vyvíja veci test driven development spôsobom. Keď nepracuje, rada maká na Power joge, počúva hudbu a objavuje výmysly zahraničnej kuchyne.

  • Attila Mészáros

    Senior Java Developer

    Attila je stálicou našej Davinci rodiny. Primárnym zameraním je Java Developer, rád sa však zaujíma o životný cyklus softvéru "od prvého testu, až k deploymentu a monitoringu". Je veľkým fanúšikom agilných metodík, "continous delivery" a takisto sa zaoberá so softvérovými architektúrami. Spomedzi Davinci kolegov precestoval pravdepodobne najväčší kus sveta vrátane exotických destinácií ako Barma, Mongolsko, či Kambodža.

We want you

Do you see yourself working with us? Check out our vacancies. Is your ideal vacancy not in the list? Please send an open application. We are interested in new talents, both young and experienced.

Join us