Onlia - Inovácia vo svete poistenia (Rozhovor s tímom)

Ponúkame vám rozhovor s ľuďmi, ktorí priniesli na trh nové poistenie auta. Dôvod prečo píšeme o poistení je jednoduchý – od začiatku projektu sme boli technickým garantom pre Onlia a hľadali s klientom riešenia ako inovovať poisťovací trh na Slovensku.

Čo je Onlia?

MARTIN SPIŠÁK

Najprv to bol sen. Teraz to je skutočnosť. To je môj úvod.

MARTIN HALADA

Pekne povedané :). Pre mňa je to viac ako poisťovňa alebo značka, pre ktorú pracujem. Je to možnosť priniesť niečo nové tomuto trhu a zmeniť ho. Pre mňa osobne je toto Onlia. Inak je to samozrejme digitálna poisťovňa, ktorá prináša revolúciu do sveta poistenia (to je to oficiálne). V prvom rade je to však partia ľudí, ktorí mali spoločný cieľ a občas odlišné vízie (úsmev).

JURAJ REINDL

Onlia bola vytvorená pre true online. Aj ostatné poisťovne sú online, ale všetci len predávajú offline produkty cez internet. Onlia nemá žiadnych predajcov, obhliadku auta si môžete spraviť cez mobilnú aplikáciu a krytia si môžete vystavať tak ako potrebujete. Cez klientskú zónu si pozriete status svojej zmluvy, zrušíte poistenie kedy chcete a zaplatíte ho trebárs aj mesačne. Toto sa v iných produktoch pre poistenie áut nedá.

RICHARD STRÁNSKY

Týmto sa Onlia odlišuje od ostatných online produktov. Dá sa nájsť 10 veci, ktoré sú iné a podľa nás lepšie ako v konkurenčných produktoch.

 

Mobilná aplikácia Onlia pre samoobhliadku automobilu

 

Ako vznikla myšlienka Onlie?

MARTIN HALADA

Najprv veľmi korporátne vo vedľajšej miestnosti. Hľadali sa cesty ako zvýšiť trhový podiel. Jedna z možností bola nová značka, nový segment. Ale my, okrem toho, že sme sa zamerali na iný segment, sme sa aj rozhodli urobiť všetko inak.

RICHARD STRÁNSKY

Priniesť novú značku na trh kde je aktuálne 11 poisťovní sa zdalo ako riskantný krok. Našli sme však odvahu do toho rizika ísť a vytvorili sme nový pohľad na digitálne poistenie.

 

Takže myšlienka Onlie bolo vytvoriť niečo nové, iné, flexibilné?

 MARTIN HALADA

Ono sa to postupne nabaľovalo. Začalo to ako nápad vytvoriť novú značku. Keď sa toho postupne chytali ďalší ľudia a prinášali svoju energiu a vízie, začalo sa to meniť, budovať, narastať. Ako už povedali chalani, my sme nezačali predávať existujúci offline produkt cez online, ako býva štandardom v poisťovníctve. Spravili sme to inak. 

MARTIN SPIŠÁK

Pre mňa to bolo niečo klasické, ďalšia značka online poistenia a vykľul sa z toho technologický gigant. Pre mňa z hľadiska IT to bola aj veľká výzva.

 

Ako sa Onlia integrovala do už existujúcej IT infraštruktúry?

MARTIN SPIŠÁK

Už samotný koncept bol zložitý. Jeden dodávateľ pracoval na FO (front-office), ďalší na MO (mid-office) a BO (back-office) sme robili my. Celé to zosúladiť z pohľadu komunikácie bolo náročné. Tiež nastaviť architektúru tak, aby to fungovalo na každom fronte. A pritom sme chceli využiť komponenty, ktoré máme. Ale utriaslo sa to tak, že FO si žije svojim životom aj z pohľadu infraštruktúry a je outsorcovaný ako SAAS (tiež nová skúsenosť pre nás), v MO som sa zase veľa naučil o webslužbách. Pre mňa to bol prvý ozajstný projekt trojvrstvovej architektúry a integrácie spoločných komponentov. A komponentov je tam naozaj dosť. Sú ešte niektoré kroky, ktoré treba spraviť v rámci HA (high availability), ale je to dobrý základ pre ďalšie budovanie architektúry. Dobrý je aj koncept komponentov, použité technológie sa dokázali previazať, naintegrovať a sú stabilné. V rámci Onlie sme tiež urobili autentifikačnú časť security pre celú spoločnosť. Takže Onlia vlastne potiahla so sebou naše štandardy. Bezpečnosť je na vysokej úrovni a zároveň je unifikovaná, predtým bola diverzifikované vo viacerých technológiách. Tento podvozok je použiteľný aj pre iné aplikácie vrámci firmy. A to je efektívne.

 

Onlia zmenila pohľad na poistenia auta. Zmenila aj pohľad ako sa pozeráte na veci u vás vo firme?

MARTIN HALADA

Urobiť niečo nové bez toho, aby sme zmenili spôsob myslenia je veľmi náročné, ak vôbec dosiahnuteľné. Výrazne sa zmenil náš spôsob práce. Už to, že sme začali s agilnou metodológiou, bol fundamentálny prerod. Taktiež, našli sme odvahu priniesť na trh úplne nový transparentný produkt. Teraz sa už nebojíme ničoho (úsmev).

JURAJ REINDL

Ja som typ človeka, ktorý si vie predstaviť 1000 problémov. A hovoril som Martinovi, nech nerobíme klientskú zónu, že to nestihneme do dedlajnu. Onlia ma naučila, že treba veci skúsiť, nevidieť len problém, nadchnúť sa a zabrať. Potom záberu aj ostatní. Taktiež agile bol pre mňa úplne iný prístup k projektu. A keď to porovnám so spôsobom, akým sme predtým robili projekty, agile je oveľa efektívnejší, viac uchopiteľný a pre klienta viac interaktívny. Vidím, že sa projekt stále posúva a sme bližšie k vývojárom. Agile bol ideálny spôsob vývoja pre Onliu.

MARTIN SPIŠÁK

Keď sa začalo hovoriť, že ideme agile tak som mal bruchabolenie. Išli sme do veľkého projektu bez špecifikácie. Bál som sa, že v polovici projektu zistíme, že musíme prebudovať veľa vecí. Bol som v tomto dosť skeptický. Ale dá sa to, aj z pohľadu IT. Tiež záleží na tom, akých ľudí máte okolo seba. Je dosť podstatné, či máš skúsených dodávateľov, ktorí ti vedia poradiť.

MARTIN HALADA

Tu treba Davinci pochváliť (ďakujeme :). Pomohli ste nám urobiť prechod na agile a tiež uveriť, že to bude fungovať. Možno keby sme to robili s niekým menej skúseným, nemuselo by to fungovať. Veľký kompliment.

 

Scrum Task Board pre Onlia


Verili ste, že to dokážete už na začiatku?

MARTIN SPIŠÁK

Ja som sa veľakrát usmieval, keď Martin sníval o tom, že klient si sám navolí krytia, zruší poistku do 24 hodín, či bude platiť poistku mesačne a pod. Pre mňa to bolo nereálne, keďže ja som proste viac realistický itečkár. Ale postojom ‘’ako sa to dá” nastala zmena myslenia aj u mňa. Onlia má naučila, že sa dajú prekonať aj realistické prekážky.

JURAJ REINDL

Ja som mal pochybnosti keď sme riešili 24 hodinovú výpoveď. Prvýkrát sme o nej počuli v Holandsku, v poisťovni FBTO. Najprv bola kopa pochybností, že sa to nedá u nás urobiť. Teraz ju máme ako jediní na trhu a je to hedlajn našej marketingovej kampane.

RICHARD STRÁNSKY

To Martin nás všetkých nadchol, má takú dobrú vlastnosť. Onlia je o voľnosti a ja som ju cítil aj v našom tíme. Projekt bol komplexný a všetci videli do všetkého. Niekedy mi až liezlo na nervy, že sa mi pozerajú na také veci, čo predtým nezvykli (smiech). A na druhej strane som aj ja videl to, čo robia ostatní. Onlia má naučila obojstrannej transparentnosti.

MARTIN HALADA

Ja som si počas tých dvoch rokov uvedomil, že je veľmi dôležité mať diverzný tím. Človek má tendenciu hľadať členov tímu, ktorí rozmýšľajú rovnako. Je to pohodlnejšie. Ale krása toho diverzného tímu spočíva v tom, že aj keď to nie je jednoduchšie, o to realistickejšie sú výsledky. Čiže predtým som to vnímal ako prekážku, teraz to vnímam ako niečo pozitívne.

Martin Halada & Juraj Reindl

 

Kedy sa Onlia začala rodiť?

MARTIN HALADA

Pred troma rokmi ako myšlienka dvoch ľudí. Na začiatku ako keby bolo ťažké ju uchopiť. To trvalo rok. Nejak intenzívnejšie sa na tom začalo pracovať pred dvoma rokmi. Implementácia začala pred rokom. Prvý rok sa hľadali sponzorov a keď sme ich našli, ľudia už boli nadchnutí, my sme vedeli čo ideme urobiť a začali sme.

JURAJ REINDL

Minulý rok (2014) vo februári sa produkt začal budovať a od toho sa tvorili služby, ktoré s ním súvisia. Rok predtým to bolo o hľadaní hodnôt. Čo to bude, pre koho, ako sa to bude volať. A čo bolo predtým to vôbec netuším (smiech).

RICHARD STRÁNSKY

V októbri 2012 sme išli do Grécka na teambuilding. Dovtedy bol Union len červený a zelený a tam sa začalo hovoriť o nových farbách, novej značke. Pár mesiacov predtým bola myšlienka nového produktu posvätená aj predstavenstvom. Nakoniec sme skončili pri žltej a modrej farbe.

 

Kto na projekte pracoval? Kde sa vzalo Davinci?

MARTIN HALADA

To nám povedz ty (smiech).

MARTIN SPIŠÁK

Prvýkrát sme boli u vás pre našu internú iniciatívu ‘’Kancelária bez papiera’’ (paperless). Do Onlie ste prišli cez Holandsko.

 

Prečo ste nás nechceli na ten paperless (smiech)?

JURAJ REINDL

Mali sme šikovnejších (smiech).

 

Kto na Onlii ešte pracoval?

MARTIN HALADA

Na IT strane sme mali veľa dodávateľov na FO, MO, provisioning, databázy, plus náš interný tím. Asi 7 dodávateľov pracovalo na IT infraštruktúre. Na marketing sme mali ďalších 4 dodávateľov. Máme PR agentúru, tech car firmu, je ich dosť (úsmev). Celý projekt tvoril relatívne malý interný tím a ti správni dodávatelia. U nás sa veľa outsorcuje.

Prezentácia jednej z prvých vizuálnych podôb Onlia


Ako Onlia zmenila trh?

MARTIN HALADA

Ja dúfam, že ho ešte len zmení. Dúfam, že poistenie bude jednoduchšie pre klienta, ľahšie sa bude uzatvárať, lepšie sa budú riešiť poistné udalosti a tiež, že v priemere bude aj lacnejšie. A že ho ľudia budú robiť tak, ako sú zvyknutí robiť iné činnosti.

RICHARD STRÁNSKY

My vidíme, že klasický biznis model našej konkurencie funguje. Veríme však, že sa to časom zmení a ľudia budú vidieť výhody Onlie rovnako ako my. My, napríklad, otvorene ukazujeme, aká je cena poistenia za krádež auta, nie je to v nejakom balíku.

JURAJ REINDL

Verím, že Onlia zmení to, ako si klienti vyberajú poisťovňu. Teraz si vyberú najlacnejšie poistenie a keď im poisťovňa preplatí škodu len do určitej sumy (pretože majú už 4-ročné auto a poisťovňa to má malým písmom napísané v podmienkach) zostanú v nej naďalej. Nepozerajú sa na to, čo poisťovňa ponúka, myslia si, že všade je to rovnaké. My sa to snažíme zmeniť. Chceme, aby sa klient pozeral aj na služby, nie len na cenu. Misiou Onlie je, že sa dajú obyčajné veci robiť inak, lepšie. Netreba to zase vnímať tak, že sme prišli na trh a všetko zmenili. My sme tiež len na začiatku.

MARTIN HALADA

Juraj to povedal pekne. Onlia by nemala zostať tam kde je. Tým, že sme prelomili hranicu v rámci digitálnych produktov poistenia na Slovensku, vidíme veľké ihrisko na hranie. Keď človek prvýkrát vyletí do vesmíru a vidí Zem zhora, ako v našej reklame, uvedomí si, aký obrovský je vesmír. To, že sme opustili sféru tradičného digitálneho produktu a vyriešili veci, ktoré niektorí možno ani nechcú riešiť, sa nám otvoril vesmír možností. Robím si teraz zoznam toho, čo sme spravili za týždeň. Keď sa naň pozriem, tak mám pocit, že by sme sa nemali k našej konkurencii doťahovať, ale skôr utekať iným smerom. My sme otvorili nový svet. Utečme im strašne ďaleko.

 

Onlia tím


Čo ešte Onlia prinesie?

MARTIN HALADA

Konkrétne? Je to tak dobré, že ti to nemôžem povedať (smiech).

JURAJ REINDL

Úprimne, stratégia sa stále buduje. Tiež sa potrebujeme nadýchnuť, lebo sme teraz dlho zadržiavali dych pred nasadením. Tiež máme možnosť inšpirovať sa u našich sesterských OpCo’s v Európe.

MARTIN HALADA

Niečo obkukáme a urobíme to lepšie (smiech). Ale vážne, už sme to videli. Pred štyrmi rokmi Holanďania prezentovali damage reporty cez mobil. Pred dvoma rokmi to Turci urobili tiež. Spravili to omnoho efektívnejšie, prehľadnejšie a krajšie. Tiež sa budeme inšpirovať.

RICHARD STRÁNSKY

Tradičné biznis modely zatiaľ fungujú a otázka je nakoľko sú s nimi klienti (ne)spokojní. My prinesieme niečo iné, verím, že lepšie.

MARTIN HALADA

Máme veľkú výhodu v poisťovníctve. Poisťovníctvo je tak prispaté, že aj keď sme pomalí, sme rýchlejší ako zvyšok (smiech). To nie je sarkazmus. Všetci používajú ten istý biznis model. Každý sa zaoberá tým ako riziko manažovať, ako byť in compliance, ako mať najlepšie urobený interný audit. Robia všetko pre to, aby sa inovácie brzdili. Inovácie sú presne o tom, že ideš do rizika aj keď to vytvára chaos. Robíš vlastne všetko pre to, aby procesy neboli in control, lebo ich chceš zmeniť. Celé poisťovníctvo na Slovensku ide jedným smerom, my tým druhým. Už len potrebujeme presvedčiť klientov. Bez klientov sa nám to nepodarí.

 

A naša bodka na záver...

Rok dozadu by si nikto nepomyslel, že sa dá robiť obhliadka auta telefónom, alebo, že budeš môcť meniť mesačne svoje poistenie auta – inovácie je to čo potrebuje aj trh s poistením. Sme radi, že sme toho mohli byť súčasťou.

Martin Halada
stratégia a rozvoj

Juraj Reindl
starostlivosť o klienta

Martin Spišák
IT a bezpečnosť

Richard Stránsky
kontaktné centrum

Marek Kopča
marketing a obchod

Publikované: 16. jún 2015 9:03 | Počet prečítaní: 3084
  • Romana Ďaďanová

    Marketing & Sales Manager

    Keď sa Romana práve nevenuje klientom a ich projektom, stará sa o korporátnu identitu Davinci. Je najviac spokojná, keď veci fungujú efektívne aj keď robí 10 vecí naraz. Keď niečo nevie tak sa to naučí. Má veľa energie, orlí zrak a nevie prehrávať.

We want you

Do you see yourself working with us? Check out our vacancies. Is your ideal vacancy not in the list? Please send an open application. We are interested in new talents, both young and experienced.

Join us

Podobné články